WiFi op De Bessenhof
De Bessenhof heeft 3 WiFi netwerken
Bessenhof voor leden en vrienden. Aanloggen kan door een persoonlijke vouchercode die per mail wordt verstuurd. De vouchercode is geldig om 4 apparaten aan te kunnen sluiten. Als je geen code hebt ontvangen vul dit formulier in. De bandbreedte is ingesteld op download 10Mbps en 5Mbps upload.
Bessenhof_Gasten voor gasten en dagrecreanten. De verstrekte voucher code is een maand geldig voor 4 apparaten en wordt verstrekt door De Entree. Bandbreedtebeperking is van toepassing (download 5Mbps, upload 3Mbps).
Bessenhof_Admin voor administratieve werkzaamheden van bijvoorbeeld De Entree, Bestuursleden. Er kan 1 apparaat tegelijkertijd op het netwerk gebruikt worden. Als je toegang tot dit netwerk nodig hebt vul dit formulier in.
Tips voor gebruik WiFi netwerk
Vermijd drukke tijden
Drukke periodes op het netwerk zijn niet altijd te voorspellen, maar tussen 9:00-10:00 en 20:00-21:00 is de kans groter dat het netwerk zwaar belast is.
WiFi bellen
Schakel bellen via WiFi op je mobiele telefoon uit. Hierdoor belast je het netwerk minder, en verbetert ook je bereikbaarheid op drukke momenten.
Download thuis je series
Download vooraf thuis je series/films van Netflix op je mobiel telefoon of tablet. Zo weet je zeker dat je op jouw favoriete tijd kunt kijken.
Download thuis je muziek
Download je favoriete muziek van Spotify op je apparaten om te luisteren zonder WiFi te gebruiken. Zo weet je zeker dat je tijdens drukke tijden je muziek kunt luisteren.
Bereik in caravan
In een caravan, een kooi van Faraday, wordt het WiFi-signaal verzwakt. Zoek naar een betere ontvangst in de voortent bij gebrek aan dekking.
Zonwering
Zonwering met een aluminium laagje blokkeert het WiFi-signaal. Voor betere ontvangst laat je de zonwering omhoog.
Samen tv kijken
In de Steenen Hut is een TV met een TV abonnement en internet aanwezig.
Gebruik een draadje
Sluit indien mogelijk je PC in de Steenen Hut aan via een ethernetkabel voor het downloaden van bijvoorbeeld een update, als dit via de WiFi niet lukt.
Gebruik bij drukte 4G / 5G
Overweeg om een individuele MiFi-router met 4G of 5G aan te schaffen en eventueel een maandabonnement bij een telecomprovider te nemen.
Oudere apparatuur
Oudere apparatuur kan een tragere WiFi-antenne hebben. Ons WiFi netwerk heeft de modernste techniek. Hierdoor kan je verbinding trager of instabieler zijn, dan op andere apparaten op het netwerk.
Blijf up-to-date
Houd je apparatuur up-to-date met de laatste software, aangezien WiFi-verbeteringen vaak in updates worden doorgevoerd.
Inloopuur ICT
Maak gebruik van het maandelijkse inloopuur voor al je WiFi- en ICT-vragen. Raadpleeg de ICT pagina (voor leden) voor informatie over data en tijden.
Liever persoonlijk contact om je vragen te stellen? Kom naar het maandelijkse inloopuur voor al je WiFi- en ICT vragen.
Eerste hulp bij geen WiFi
Kijk naar het signaal
Controleer of je het WiFi signaal icoon ziet. Hoe meer streepjes, hoe meer WiFi bereik. Zie je wel streepjes, maar heb je geen internet? Dan is op dit moment de bandbreedte op, maar de WiFi werkt wel. Geen reden tot paniek, maar even geduld hebben.
Reboot
Herstart altijd uw device bij problemen. Soms lost het hierdoor op.
Inloopuur ICT
Maak gebruik van het maandelijkse inloopuur voor al je WiFi- en ICT-vragen. Raadpleeg de ICT pagina (voor leden) voor informatie over data en tijden.
Veelgestelde vragen
Ik heb geen code voor het WiFi netwerk?
Alle gasten ontvangen bij aankomst een papieren voucher voor het “Bessenhof_Gasten” netwerk. Vraag uw gastheer/gastvrouw om een voucher. Alle leden hebben een persoonlijke mail van ict@zhlb.nl ontvangen met een toegangscode tot het Bessenhof netwerk. Kijk ook in je spam box. Neem anders contact op: ict@zhlb.nl.
Het lukt me niet om in te loggen terwijl dat eerder wel kon met mijn code?
Kijk of je met het juiste netwerk verbindt. Gasten gebruiken het “Bessenhof_Gasten” netwerk, leden het “Bessenhof” netwerk. De verstrekte code is geldig voor 4 apparaten. Verbreek de verbinding van 1 of meerdere apparaten en probeer opnieuw. Neem anders contact op: ict@zhlb.nl.
Ik krijg niks te zien als ik probeer met de WiFi te verbinden en kan dus niet inloggen?
Zet je eventuele mobiele 3G/4G/5G verbindingen uit, selecteer het betreffende netwerk in je WiFi-instellingen en typ in een browser zhlb.nl in. Je krijgt dan vanzelf het inlogportal.
De Wifi is traag of werkt niet?
Vanwege bandbreedtebeperkingen en verschillende WiFi-netwerken kan het voorkomen dat de verbinding op sommige momenten traag is of niet werkt. Alle gebruikers delen de beschikbare bandbreedte totdat deze volledig in gebruik is. Echter, tijdens drukke periodes of bij storende factoren zoals regen, wind en bomen kan er tijdelijk minder of geen bandbreedte beschikbaar zijn. We raden aan om tijdens deze periodes gebruik te maken van je eigen mobiele databundel, of om internetgebruik uit te stellen tot een rustiger moment op ons netwerk. Bekijk ook onze tips voor een optimale wifi-ervaring.
Waarom kan ik niet (altijd) streamen op de Wifi?
Het WiFi netwerk van De Bessenhof is een gedeeld netwerk voor al onze leden en gasten. Door bandbreedte beperking en verschillende WiFi netwerken proberen we iedereen van voldoende internettoegang te voorzien. Zie hiervoor ook de Fair Use Policy op zhlb.nl/fup
Wat mag niet?
Schadelijk gebruik
Het is niet toegestaan om het WiFi-netwerk te gebruiken voor illegale activiteiten of enige andere vorm van schadelijke praktijken.
Eigen routers
Het gebruik van persoonlijke routers, range extenders of accespoints of andere apparatuur die het netwerk kan verstoren, is niet toegestaan zonder uitdrukkelijke toestemming van de WiFi beheerders.
Excessief gebruik
Om een gelijkmatige ervaring voor alle gebruikers te garanderen, behoudt de ZHLB het recht voor om de bandbreedte te beheren. Dit kan resulteren in beperkte snelheden voor individuele gebruikers tijdens piekuren of bij excessief gebruik.